Cum să treci cu bine bac-ul/ cum am învățat eu pentru BAC

a33ad0f62304243f9f6881a902ac4a9b-1Nu mai știu cum am dat în dimineața asta de postarea de pe Facebook a unui tip de clasa a 12-a, în care scrie că e „stresat, supărat, confuz” şi nu mai face nimic productiv pentru că învăță pentru „examenul maturității”.

Mai spune asta despre bac: „Acel presupus ”examen al maturității” care nu face nimic altceva decât să suprasolicite elevul, forțându-l să memoreze munți de informații inutile”, asta: „Pentru a învăța, fost nevoit să renunț la activitățile care mă ajutau cu adevărat să mă dezvolt”, asta: „Acum simt cum sunt spălat pe creier de tot ce memorez pentru bacalaureat (…)” și multe altele.

Articolul ăsta nu vine ca un răspuns la postarea lui, ci mai degrabă ca un fel de „soluție” care pentru mine a funcționat, în 2013, când am susținut și eu prea-controversatul examen, și m-a ajutat să nu fiu stresată, supărată, confuză și să trec cu brio peste.

După părerea mea, poți trece proba scrisă la limba și literatura română fără să memorezi comentarii. Recunosc, pe mine m-a ajutat mult faptul că profa de română ne punea, încă din clasa a 9-a, să facem noi comentariile operelor literate. Așa, citind prin cărți, pe net, fiecare pe unde putea, reușea să-și facă o ideea despre ce e vorba în cartea aia, fără să memoreze un comentariu de câteva pagini. Pe lângă asta, m-au ajutat tare mult și niște scheme pe care mi le făceam după ce citeam comentariile, înainte de bac. Foloseam carioci, săgetuțe, floricele pentru schema ce conținea relațiile dintre personaje, tema,  viziunea despre lume și viață, câteva trăsături ale personajelor (ca să pot face o caracterizare) etc., iar la rezumatele operelor a contribuit faptul că le citisem înainte. Chiar și așa, dacă te chinui să înțelegi din cărțile de comentarii sau pe net despre ce e vorba în opera aia, eu cred că poți realiza un comentariu fără să-l tocești cap-coadă dinainte. Nici în cazul poeziilor nu e imposibil dacă le-ai reținut ideea și câteva versuri care să te ajute să mai scrii câteva rânduri.🙂

Nu știu cum stă treaba la istorie, geografie sau alte materii, dar eu, la biologie (anatomie), am învățat uitându-mă la poze pe net, la filmulețe pe youtube, să văd eu, domn’le, cum sunt așezate organele alea, să înțeleg cum sunt legate între ele, care e treaba cu hormonii etc. La fel, și biologia poate fi învățată logic, fără să o memorezi, dacă te chinui puțin, cu niște scheme, desene, poate chiar cu un atlas lângă tine, iar problemele la biologie sunt floare la ureche, mai ales cele legate de respirație.

La matematică… pregătire. M-am apucat de meditații prin ianuarie, februarie, cred, nu mai știu sigur. Atunci simțeam că-mi mănâncă sufletul profa cu atâtea pagini de exerciții, cu 100 de variante de pe o săptămână pe alta, dar când am ajuns în sala de examen și am primit subiectele, am râs. Cel mai tare mi-a fost frică de proba scrisă la matematică, m-am gândit de multe ori că poate o să pic, dar când am văzut subiectele, de o sută de ori mai ușoare decât cele pe care le rezolvam noi la pregătire, am fost relaxată la examen, deși am greșit unele chestii ușoare. Măcar am trecut peste…:D

La română și la biologie m-am apucat de învățat cu o lună înainte. Mi-am împărțit materiile pe zile și pe ore și învățam în fiecare zi, mai ales în perioada dintre sfârșitul liceului și bac.

După ce am terminat liceul, mă trezeam în fiecare zi la 7 dimineața; în intervalul 8-11 învățam la biologie și între 12-15- la română. Luam pauze de 5- 10 minute la o oră pentru odihnă și de o oră pentru mese, iar de la 16 la 19 lucram la matematică. Uneori, după cină, mai recapitulam repede cele învățate în ziua respectivă și-apoi îmi vedeam de ale mele: Tv, Facebook etc.

E puțin cam greu, că e destul de multă materie, dar nu imposibil, dacă vă organizați din timp și învățați în fiecare zi câte puțin, astfel încât să mai aveți timp și de altceva. Vă spun din experiență, și sigur vor fi mulți de acord cu mine, că în momentul în care veți intra la facultate, veți mai vrea să dați bacul o dată. Așa că, utilizați cu încredere orice metodă potrivită pentru voi, folosiți-vă de internet, că d-aia îl aveți! Căutați exerciții rezolvate, documentare, imagini, videoclipuri pe Youtube, orice v-ar putea ajuta să învățați mai ușor, fără să memorați pe de rost. Și dacă n-ați citit operele, apelați la audiobook-urile de pe Trilulilu și Youtube!  Când treci cu bine peste examene, te aștept aici să-mi spui cum a fost.

Spor! 🙂

Leave a Reply

